آموزش یوگا, دانستنیها, مقالات

آشنايی با سبک های مختلف يوگا ❤️

آشنايی با سبک های مختلف يوگا یکی از واجبات هر هنر جوی این رشته است .حالا كه به آشنایى با یوگا علاقمند شده اید لازم است این نكته را بدانید كه ماخذ یوگا، هندوستان است جاییكه به طور مثال مذهب هندو داراى بیش از هزاران زیر شاخه است. پس همین شناخت كافیست تا دریابیم مسلط شدن به شناخت تمامى سبك هاى یوگا امرى غیر ممكن و غیر ضرورى نیز مى باشد. امروزه 8 الى 14 سبك یوگا در دنیا شاخه هاى اصلى محسوب می شوند كه به شرح مختصر آن مى پردازیم.

در ادامه با زیبآذین همراه باشید چون 20 سبك یوگا كه معروفترین و كاربردیترین هستند را معرفی میكنیم و  توضیح مختصری راجع به آنها خواهیم داد.

آناندا یوگا (Ananda Yoga) :

تمركز این سبك بر روی حركات ارام است تا انرژی را به مغز برساند و بدن را آماده ی مراقبه سازد. همچنین هدف دیگر آن، تراز نمودن صحیح بدن و كنترل تنفس است.

آنوسارا یوگا (Anusara) :

یك سبك نسبتا جدید است (1997) كه روح بازیگوشتان را با قوانین خشك تراز كردن، همگام می سازد. حركات چالش آمیز هستند اما پیام اصلى اش می گوید “قلبت را دنبال كن”  و بكوش تا به معنویت درون خودت و دیگران متصل شوى.

آشتانگا یوگا (Ashtanga Astanga) :

(آستانگا) نامیست كه توسط “پاتابى جویس” بر روى سیستم تعالیم یوگا نهاده شد. این سبك یوگا طاقت فرساست زیرا تمركز دارد بر روی همگام سازی تنفس با یك سرى حركات مداوم كه مرحله به مرحله سنگینتر میشوند و موجب حرارت درونی شدیدى شده كه نهایتا تعریق سم زدایانه ی ماهیچه ها و اعضای اصلی بدن را در بردارند. نتیجه اصلى یك گردش خون پیشرفته، انعطاف و قوت بالا،  بدنی سبك و قوى و یك ذهن آرام است.  آشانتگا یوگا یك یوگاى حرف ایست و براى مبتدیان یوگا مناسب نمی باشد.

بیكرام یوگا (Bikram) :

یك سرى تمرینات جامع كه تمام اجزا تمرینات بدنسازى را در  بردارد: تقویت عضله، استقامت عضلانى، انعطاف پذیری قلبى و عروقی و كاهش وزن. بنیانگذار بیكرام، قهرمان وزنه بردارى المپیك در سال 1963 بود. یكى از جنبه هاى عجیب اما سودمند بیكرام، تمرین در دمای 40 درجه همراه با رطوبت 40 درصد است كه انعطاف و سم زدایی را بالا میرد و از جراحت جلوگیری میكند. تنها سبك یوگا كه از محیط گرم شده استفاده میكند، بیكرام است.

هاتا یوگا (Hatha) :

یوگاى پایه و آسان آموزش است كه در ایالات متحده بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. هاتا یوگا ریشه ى تمامى یوگاها می باشد. هاتا تركیبی از آساناها ( حركات)، پرانایاما (تنفس منظم)، دارانا و دیانا (مراقبه) و كندالینى (لایا یوگا) است كه حاصل آن دستیابی به روشنگرى و خود واقع بینى است. در امریكا یكى از منابع نرمش و كنترل استرس، همین هاتا یوگاست. ایده آل  ترین راه تمرین هاتا، تمرین در حالتى آرام و متمركزانه است.در ایران هم این شاخه از یوگا بسیار پر طرفدار است.

اینتگرال یوگا (Integral) :

سبكى سنتى در یوگا كه تلفیقی از حركات، تمرینات تنفسی، ذكر، نیایش، خدمت رسانى، مراقبه و خود شناسی میباشد.

ایشتا یوگا (ISHTA) :

توسط یك معلم اهل افریقای جنوبى به نام “مانى فینگر” توسعه یافت و توسط پسرش در امریكا معرفی و محبوبیت یافت. ایشتا مخفف علم اینتگرال هاتا و هنرهاى تنتریك است. ISHTA (Integral Science of Hatha and Tantric Arts) كه تمركز دارد بر روی حركات، تصویرسازى و مراقبه.

اینگار یوگا (Iyengar) :

بیش از 60 سال پیش توسعه یافت كه بر روى پیشرفت مقاومت، انعطاف، قدرت و متعادل كردن تاكید دارد و این كار را از طریق همگام كردن تنفس با همترازى دقیق بدن انجام میدهد. در این سبك بدن در حین تمرین مدت زمانى بیشترى نسبت به سایر سبك ها در حركات نگه داشته می شود. در اینگار شما آرام حركت را اجرا كرده، یك دقیقه یا بیشتر در همان حالت می مانید و بعد به مدت چند تنفس استراحت میكنید و حركت بعد را اجرا می نمایید. تجهیزاتی نظیر كوسن، بند، آجر، زیرانداز، به افرادی كه انعطافشان كم است میكند در این سبك راحت تر تمرین كنند و این تجهیزات یكی از شناسه های اینگار است. اگرچه اینگار تركیبى از حركات سنتى است كه بواسطه ی تجهیزاتی كه در آن استفاده میشود توانسته گسترده تر از هاتا باشد تا جاییكه همه بتوانند آن را انجام دهند (حتی افراد مسن، بیمار و ناتوانان جسمى). هم چنین به دلیل سرعت پایین، توجه به جزییات و تجهیزات كمكى اش میتواند براى بهبودى از مصدومیت ها مورد استفاده قرار گیرد. امروزه اینگار یكى از پر طرفدارترین سبك ها می باشد.

جیواموكتى یوگا (Jivamukti) :

در سال 1986 توسط شارون گانن و دیوید لایف توسعه پیدا كرد. جیواموكتى بیان جنبه هاى معنوى و اخلاقى یوگاست كه در دوران معاصر نادیده گرفته شده و یا بی ارزش محسوب می شوند. یك آسانای چالش دار و شدید است كه بر مطالعات متون و اشعار سانسكریت، گیاهخوارى، ضد خشونت، مراقبه، از خود گذشتگى براى رضای خدا و همچنین نقش موسیقی و شنیدن آن در تمرینات بازى میكند، تاكید دارد. لایف و گانن هم اكنون در یك استودیوی یوگای محبوب در نیویورك فعال هستند.

ترای یوگا (TriYoga) :

یك سرى حركات شناور و رقص مانتد كه توسط “كالی ری” (Kali Ray) در سال 1980 توسعه یافت. بعلاوه این حركات تركیبی از پرانایاما (تنفس) و مراقبه می باشند. كالى رى  هم اكنون مركز ترای یوگا را در سانتا كروز كلیفورنیا اداره می كند.

كریپالو یوگا (Kripalu) :

به یوگاى هوشیارانه گفته می شود. این تمرینات ملایم و درون شناسانه، شما را وادار می كنند تا با نگه داشتن خود در یك حركت، گره هاى روحانى و احساسی تان را كشف كنید. در اینجا هدف مانند دیگر سنتها، همترازی بدن و سخت كوشی نیست. كریپولا سه مرحله دارد. مرحله اول، بر روی یادگیری حركات و كشف تواناییهای فیزیكی تمركز دارد. مرحله دوم نگه داشتن بدن حین حركت به مدت زمان بیشتری است كه موجب بالابردن تمركز و  آگاهی می شود. مرحله سوم مانند مراقبه در حین انجام حركت است كه از آن به بعد  به بدن اجازه میدهد تمامی حركات بعدی را نا خودآگاه و در لحظه، خودش انتخاب كند.

كندالینی یوگا (Kundalini) :

تمرینات آن بر روی هوشیاری انرژی در ریشه ى ستون فقرات و بالا كشیدن آن تمركز دارد.  در یك كلاس معمولی هم حركات آن به همراه تنفس و مراقبه و ذكر صورت می گیرد.

یوگای قدرتی (Power Yoga) :

یوگای اساسی همراه با عضلات قوی. میتوان گفت شكل امریكایی آشانتا یوگا است كه مجموعه اى از تمرینات كششی و تنفسهاى متمركزانه میباشد. اما یوگای قدرتی یك قدم پیشرفته تر از آشتانگا است و تفاوتش در این است كه سریعتر صورت میگیرد. به این معنی كه هر حركت بدون وقفه ای كه در یوگای سنتی وجود دارد، وارد حركت بعدی می شود و یوگا را تبدیل به یك ایروبیك سنگین و قوی می كند.

یوگاى احیاگر (Restorative) :

بیشتر زمان در این نوع یوگا صرف دراز كشیدن و استراحت عضلات می شود. این شاخه از یوگا مناسب افرادیست که در طول روز و زندگی روز مره فشار کاری و عضلانی زیادی را متحمل میشوند.

سیواناندا یوگا (Sivananda Yoga) :

مانند یوگاى اینتگرال، این نوع یوگاى سنتى تركیبی از حركات، تنفس، رژیم های غذایی، ذكر، مطالعات مذهبی و مراقبه است. لیلیاس مربی یوگاى تلویزیونى از فعالان این سبك است.

اسواروپا یوگا (Svaroopa Yoga):

شاگردان مبتدی این سبك را بسیار راحت میشمارند و برخی از حركات اولیه آن براحتى روی صندلی نیز امكانپذیر است و موجب افزایش و اصلاح فرم بدن نیز می شود.

وینی یوگا (Viniyoga) :

این یوگا مختص افرادیست كه از جراحات و مصدومیت ها رنج میبرند و یا در حال بهبودی از یك عمل جراحی هستند. وینی یوگا یك تمرین آرام و درمانی است كه متناسب با نوع بدن هر فرد، متفاوت است و كم كم تغییر می كند.

وینیآسا یوگا (Vinyasa) :

فیزیكیترین نوع یوگا كه تمركزش بر روی همگام كردن تنفس و حركات می باشد. آغاز آن توسط “كریشنا ماچریا” بوده و بعد از آن به “پاتابی جویس” منتقل شده است.

یوگای لوتوس سفید (White Lotus Yoga) :

یك آشتانگای تعدیل یافته كه توسط گانگا وایت رواج پیدا كرد و تركیبی از مراقبه و تنفس است.

یین یوگا (Yin Yoga) :

گاهی به یوگای مخصوص مفاصل اطلاق می شود نه مخصوص عضلات، كه برانگیختگی طبیعی حاصل از آساناها را به سمت مناظق عمیق تر از بافت های سطحی و عضلات هدایت می كند. یین یوگا بیشتر بر روی نسوج اتصالی بدن مانند رباط، مفاصل، زردپی و استخوانها كار میكند.  ویژگی قابل توجه یین یوگا، حركاتیست كه بدن را منفعلانه و طولانی مدت به یك حالت نگاه میدارد. [در زبان چین كهن یین به معنای مفعول میباشد]

حتما بخوانید : تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟ 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 24 میانگین: 3.8]

6 دیدگاه در “آشنايی با سبک های مختلف يوگا ❤️

  1. امیر گفت:

    با سلام یه روش یوگا هم هست که بهش یوگا با انگشتان دست یا مودراها میگن.
    بکار بستن “مودراها” فکر را قفل کرده و در واقع به فکر اجازه نمی دهد که از طریق اعضای حسی به سمت خارج و محسوسات کشیده شود ، بلکه فکر را به درون رجعت داده و آن را در قلب ، ثابت نگه می دارد .

  2. مه سیما علی پناه گفت:

    با سلام …ممنون از مطالب مفید شما … خواستم از این فرصت استفاده کنم و کتابی رو که درباره بیکرام یوگا ترجمه و به چاپ رسوندم به شما معرفی کنم ، نویسنده کتاب بیکرام چودهری پایه گذار یوگا داغ یا همان بیکرام یوگا هست .اطلاعات جامع و کامل و موثق درباره این سبک از یوگا در کتاب شرح داده شده ،همراه با عکس ۲۶ پوزیشن مربوط به ان وشرح انجام تمرین ها. با سپاس

  3. سورا گفت:

    سلام آموزش کریا یوگا هم دارید ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. بیتا گفت:

    ایا کتابی در رابطه با یوگا میشناسید معرفی کنید ؟!

  5. وحید گفت:

    یوگای آیین‌گر که در واقع بدنسازی برای سایر یوگاهاست مغفول مانده

  6. ماهی گفت:

    سلام یوگایی که بیشتر حرکات کششی دربرداره و باعث انعطاف پذیری میشه مثله کسی که ژیمناستیک کار کرده اون اسمش چیه متوجه نشدم تو کدوم سبکه پر از حرکات کششیه اونجوری نیس رو ی دست وایسی یا.. فقط بدنت از هرجایی ک بخوای ب هرجایی بخوای میکشیش ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *