آموزش یوگا, مقالات

یوگا در بارداری

یوگا در بارداری

یوگا در بارداری میتواند موجب تامین و افزایش سلامت شما باشد. بسیاری از خانم ها تصور میکنند که نمیتواند در دوران بارداری ورزش کنند و ورزش کردن در این ایام موجب آسیب رساندن به جنین خواهد شد. در صورتی این تصوری کاملا اشتباه است. خانم ها در دوران بارداری هم میتوانند به انجام ورزش های مختلف مانند یوگا بپردازند اما باید نکات مهمی را در این خصوص رعایت کنند. در این مقاله به ورزش یوگا در بارداری خواهیم پرداخت.

یوگا در بارداری

آیا ورزش یوگا در بارداری مفید است؟

امروزه ورزش یوگا نه تنها در میان جوانان و سالخوردگان محبوب شده بلکه خانم های باردار نیز تمایل به انجام یوگا در بارداری دارند. انجام این ورزش در دوران حساس بارداری مزایای زیادی برای خانم ها دارد. به ویژه خانم هایی که احساس ضعف و ناتوانی در ماهیچه های خود میکنند. همچنین یوگا میتواند موجب کاهش احساس حالت تهوع در خانم ها شود و در آرام سازی آن ها نقش مهمی ایفا میکند.  برخی از خانم ها به دلایل مختلفی دچار زایمان سخت میشوند. اما با فرا گرفتن تکنیک هایی در این جهت میتوانند در هنگام زایمان با انجام دادن آن ها به راحتی نوزاد خود را به دنیا بیاورند.

مهم ترین مزایای یوگا در بارداری

یوگا در بارداری علاوه بر مزایایی مانند زایمان راحت و کاهش حالت تهوع در ماه های پایین میتواند مزایای زیر را نیز در بر داشته باشد :

تقویت ماهیچه ها 

خانم های خانه دار به این دلیل که در دوران حاملگی تحرک زیادی ندارند و معمولا در حال استراحت هستند بعد از مدتی دچار ضعف در ماهیچه ها میشوند. بروز ضعف موجب میشود که زایمان سخت تری را پیش رو داشته باشند. یکی از مهم ترین مزایای یوگا در بارداری تقویت ماهیچه هاست که موجب خواهد شد زایمان راحت تری را داشته باشند.

بهبود درد پس از زایمان  

معمولا خانم ها پس از زایمان درد زیادی دارند. زایمان طبیعی و زایمان سزارین هر دو برای خانم ها دشوار است. اما فرا گرفتن ورزش یوگا و انجام آن در بارداری کمک میکند که ماهیچه های لگن قدرت خود را حفظ کنند و قوی تر شوند. به همین دلیل خانم هایی که تازه زایمان کرده اند و در طول دوران بارداری ورزش یوگا را انجام داده اند دردهای آن ها زودتر بهبود پیدا میکند.

یوگا در بارداری

بهبود افسردگی پس از زایمان 

زایمان موجب بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن خانم ها میشود. به همین دلیل اغلب آن ها دچار افسردگی پس از زایمان خواهند شد که روند بهبود آن حدودا 2 ماه طول میکشد. اما یوگا به شما کمک میکند تا خیلی زودتر افسردگی پس از زایمان را پشت سر بگذارید و به روند عادی زندگی خود بازگردید.

نکات مهم در یوگای بارداری

سه ماهه اول 

اگر قصد شرکت در کلاس یوگا را دارید و در سه ماهه اول حاملگی به سر میبرید باید با تمرینات تنفسی و ریلکسیشن شروع کنید. این تمرینات به آرام سازی شما کمک میکند. انجام حرکات سنگین و کششی را در سه ماهه اول بارداری انجام ندهید زیرا جنین بسیار کوچک است و احتمال آسیب دیدن آن زیاد است. اگر در حین انجام یوگا احساس درد در بدن داشتید حتما ادامه ورزش را متوقف کنید و آن را به جلسه بعد موکول کنید. البته این نکته مهم را نیز در نظر بگیرید که مربی شما باید حتما از بارداری و ماه های حاملگی شما مطلع باشد تا تمریناتی را برای شما در نظر بگیرد که مناسب حال شماست.

سه ماهه دوم 

همانطور که میدانید هر چقدر جنین بزرگ تر شود و ماه های بارداری شما بالاتر رود باید ملاحظه بیشتری را در خصوص مراقبت از جنین انجام دهید. به طور مثال نباید بر روی کمر بخوابید. پس اگر در حین انجام ورزش یوگا حرکتی پیش آمد که مجبور بودید به پشت بخوابید از انجام آن امتناع کنید زیرا این تمرین میتواند موجب اختلال در خون رسانی به جنین شود. در سه ماهه دوم بارداری باید حرکات آهسته و با احتیاط انجام شوند. قبل از شروع یوگا آب فراوان بنوشید و اگر در حین تمرین احساس تشنگی کردید حتما آب بنوشید. تشنگی در طولانی مدت باعث خشک شدن بدن شما و صدمه به جنین خواهد شد.

سه ماهه سوم

سه ماهه سوم که ماه های آخر بارداری محسوب میشود بسیار حساس است و هر حرکت ناصحیح موجب آسیب رساندن به جنین خواهد شد. زیرا در این ایام شکم شما بزرگ تر از ماه های گذشته است. در این ماه ها هیچ کدام از حرکات را به مدت طولانی انجام ندهید و تعادل خود را با تکیه دادن به صندلی و یا تکیه گاه مناسب حفظ کنید. زیرا بر هم خوردن تعادل خانم های باردار موجب افتادن آن ها و سقط جنین و یا آسیب رسیدن به آن میشود.

یوگا در بارداری

توصیه هایی برای انجام یوگا در بارداری

کارشناسان زیبآذین برای انجام یوگا در بارداری توصیه هایی جدی را برای شما دارند که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

اگر در حین انجام تمرینات متوجه شدید که در حال وارد شدن فشار بر بدن شماست از ادامه آن تمرین خودداری کنید.

سعی در حفظ تعادل کنید. زیرا عدم تعادل در خانم های باردار و افتادن آن ها خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

در دوران بارداری ماهیچه های زیر شکم حساس میشوند. ممکن است در حین انجام تمرینات یوگا به تمرینی برخورد کنید که باعث فشار آوردن به ماهیچه های زیر شکم میشود. از انجام آن خودداری کنید. در ضمن از نوشیدن آب غافل نشوید.

به سرعت و بدون هیچ گونه آمادگی اقدام به ورزش نکنید. ابتدا بدن خود را با نرمش های کششی گرم کنید تا بدن شما آمادگی لازم را برای ورزش پیدا کند.

نکته پایانی 

حتما قبل از شروع ورزش یوگا در بارداری مربی خود را از باردار بودن خود باخبر کنید. حدالامکان در کلاس هایی شرکت کنید که مخصوص خانم های باردار است. زیرا موجب افزایش انگیزه در شما و استفاده ازتجارب مادران دیگر است. این مساله میتواند تا حد زیادی موجب کاهش استرس در شما و رفع نگرانی ها باشد. خانم هایی که برای اولین بار تجربه مادر شدن را دارند استرس زیادی را در این خصوص تحمل میکنند.

خلاصه مقاله

آیا ورزش یوگا در بارداری مفید است؟

انجام این ورزش در دوران حساس بارداری مزایای زیادی برای خانم ها دارد. به ویژه خانم هایی که احساس ضعف و ناتوانی در ماهیچه های خود میکنند.

مهم ترین مزایای یوگا در بارداری

یوگا در بارداری علاوه بر مزایایی مانند زایمان راحت و کاهش حالت تهوع در ماه های پایین میتواند مزایای زیر را نیز در بر داشته باشد :

توصیه هایی برای انجام یوگا در بارداری

اگر در حین انجام تمرینات متوجه شدید که در حال وارد شدن فشار بر بدن شماست از ادامه آن تمرین خودداری کنید…

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *