آموزش یوگا, مقالات

یوگا آسانا چیست؟ 

یوگا آسانا چیست؟ 

ورزش یوگا ظاهرا ورزشی آرام است اما تمام حرکات آن دارای قدرت فوق العاده ای هستند. یوگا آسانا یکی از تمرینات اولیه یوگا محسوب میشود که از تمام آن ها آرام تر است اما میتواند به وسیله تنفس های عمیق و مکث های طولانی موجب شود که کالری های زیادی در بدن شما بسوزد و به کاهش وزن شما کمک فراوانی کند. در این مطلب به حرکات یوگا آسانا پرداخته ایم.

 

یوگا آسانا چیست؟ 

در مقالات قبل در زیبآذین به یوگا و انواع تمرینات آن اشاره ای مختصر کردیم. در این مقاله میخواهیم به طور مفصل به یوگا آسانا بپردازیم و از نحوه انجام حرکات و فواید آن برای بدن بگوییم . اگر به تازگی به سراغ ورزش یوگا رفته اید به شما توصیه میشود که از تمرینات آسان یا همان یوگا آسانا شروع کنید زیرا یوگا آسانا مقدمه خوبی برای آماده تر کردن شما جهت انجام تمرینات سخت و فشرده است. برخی از تمرینات یوگا بدون انجام یوگا آسانا امکان پذیر نیست. یکی از تاثیرات شگفت انگیز این تمرین کاهش وزن است. زیرا با تنفس ها و مکث های طولانی میتواند موجب سوزاندن 180 تا 360 کالری در ساعت شود. آرامش جسمی و روحی و همچنین دفع سموم بدن و افزایش قدرت عضلانی از تاثیرات یوگا آسانا بر روی بدن افراد است.

یوگا آسانا چیست؟ 

حرکت پسچی موتان 

در یوگا آسانا باید حرکت پسچی موتان را انجام دهید. در حرکت پسچی موتان پشت بدن در کشش کامل در ناحیه پشت است. این حرکت میتواند آرامش بسیار زیادی را برای فرد به همراه آورد زیرا موجب افزایش گردش خون در ناحیه ستون فقرات خواهد شد. علاوه بر خون رسانی افزایش اشتها و کاهش چاقی را نیز میتوان از فواید آن بر شمرد.

 

یوگا آسانا چیست؟ 

نحوه انجام حرکت پسچی موتان

مرحله اول 

در مرحله اول ترجیحا باید بر روی زمین بنشینید اما اگر به هر دلیلی توانایی نشستن بر روی زمین ندارید میتوانید از ” مت یوگا ” یا زیر اندازهایی که مناسب انجام ورزش یوگا هستند استفاده کنید. باید یک سطح صاف و نرم را فراهم کنید. بر روی آن بنشینید. سپس پاها را به سمت جلو صاف بکشید. در این مرحله باید کف پاها را بر روی زمین عمود نگه دارید.

مرحله دوم

در این مرحله باید تا جایی که میتوانید بالاتنه را بکشید و طول آن را افزایش دهید. ستون فقرات را نیز به سمت بالا هدایت کنید.

مرحله سوم 

بعد از اینکه ستون فقرات خود را به سمت بالا هدایت کردید اکنون نوبت آن می رسد که از دست های خود استفاده کنید و پنجه های پای تان را بگیرید. در حین انجام این حرکت باید با انجام بازدم از بخش مفصل ران به سمت پاها خم شوید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه به وسیله دست هایتان پنجه پا را گرفتید باید آرنج هایتان را به سمت طرفین خم کنید. در این هنگان به وضعیت جسمانی خود توجه کنید. باید زانوها صاف باشند. پشت تان تا جایی که میشود کشیده شده باشد و تنفس تان نیز راحت باشد. اگر بعد از انجام این مراحل متوجه شدید که در تنفس مشکل دارید آن را از اول به دقت انجام دهید. زیرا بروز مشکل در هر بخش نشان دهنده این است که یکی از مراحل را به خوبی انجام نداده اید.

مرحله پنجم 

بیشتر خم شوید و سعی کنید قفسه سینه خود را بر روی ران قرار دهید. در این مرحله باید پیشانی تان نیز روبروی ساق پاهایتان قرار بگیرد. اگر برای اولین بار است که این تمرین را انجام میدهید میتوانید آن را تا 30 ثانیه ادامه دهید و کم کم زمان آن را افزایش دهید و به 3 دقیقه برسانید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر در ابتدای شروع یوگا آسانا به بدن خود فشار بیاورید موجب بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی عضلات خواهید شد.

مرحله ششم 

بعد از گذشت زمان مورد نظر نوبت آن می رسد که به حالت اولیه بازگردید. هیچ وقت به یکباره تغییر حالت ندهید بلکه برای برگشتن به حالت اولیه ابتدا باید نفس خود را به درون داده و به تدریج سرتان را بالا بیاورید. آرنج هایتان را از حالت خمیدگی خارج کنید و آن ها را نیز به سمت بالا ببرید. بعد از بیرون دادن نفس تان دست ها را پایین بیاورید و بدن را رها و به حال اولیه بازگردید

 

یوگا آسانا چیست؟ 

 

نکات مهم در تمرین یوگا آسانا 

اگر بدن منعطفی ندارید

بسیاری از افراد در انعطاف دچار مشکل هستند و نمیتوانند به راحتی اعضای بدن خود را خم کنند . اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید به شما توصیه می کنیم که برای انجام یوگا آسان میتوانید یک پتو را لوله کنید و در زیر زانوهای خود قرار دهید سپس شروع به انجام تمرین کنید.

اگر دچار یبوست هستید 

افرادی که دچار یبوست هستند باید زمان تمرین یوگا آسانا را به کمترین زمان تقلیل دهند. زیرا انجام این تمرین در مدت زمان زیاد میتواند موجب بروز مشکلات بیشتری برای گوارش شما شود.

اگر زخم های شکمی دارید

اگر دچار زخم های شکمی هستید و عمل جراحی انجام داده اید و هنوز بهبودی کامل را به دست نیاورده اید باید با مشورت پزشک به تمرین یوگا بپردازید. انجام این تمرین به آهستگی و عدم فشار زیاد به این ناحیه میتواند شما را در انجام تمرین کمک کند.

اگر مشکل قلبی دارید 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مشکلات قلبی و تنفسی دارید نباید زمان زیادی نفس خود را حبس کنید زیرا ممکن است موجب افزایش تپش قلب در شما شود.

اگر دچار مشکل ستون فقرات هستید 

افرادی که مشکلات ستون فقرات و کمر دارند باید در انجام این تمرین احتیاط کنند و با اجازه پزشک اقدام به ورزش کنند. این افراد نه تنها در یوگا آسانا بلکه در تمامی ورزش ها باید بسیار محتاط عمل کنند.

 

فواید یوگا آسانا 

تمرین یوگا آسانا علاوه بر تقویت عضلات شکم میتواند موجب بهبود وضعیت شانه ها و ستون فقرات نیز شود. تقویت تاندون های پشت پا و رفع استرس و فشارهای عصبی از پیامدهای مثبت ممارست در یوگا آسانا به شمار می رود. کاهش علائم یائسگی و افزایش گردن خون در لگن را نیزمیتوان از دیگر ویژگی های این ورزش دانست.

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]
برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *