آموزش مدیتیشن, مقالات

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

 

مدیتیشن یا مراقبه یکی از ورزش های ذهنی است که موجب آرام سازی ذهنی در افراد میشود. مدیتیشن میتواند شما را از فشارها و استرس های روزانه خلاص کند و به شما احساس آرامش وصف ناشدنی بدهد. به شرطی که اصول آن را بدانید و رعایت کنید. در این مقاله زیبآذین به 20 نکته عملی برای انجام صحیح مدیتیشن خواهیم پرداخت.

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

 شروع مدیتیشن 

اگر به انجام مدیتیشن اصرار بورزید و آن را تبدیل به یک عادت روزانه کنید موجب میشود که احساس تمرکز بیشتری در کار و زندگی داشته باشید. انجام این ورزش توسط افراد میتواند موجب افزایش آرامش در آن ها شود. اگر به تازگی وارد دنیای مدیتیشن شده اید و از اصول آن آگاهی ندارید با این مقاله همراه باشید تا به 20 نکته عملی در این باره بپردازیم.

 

با زمان های کوتاه شروع کنید

اگر به تازگی به دنیای مدیتیشن پا گذاشته اید نیازی نیست که از همان روز اول به مدت 20 دقیقه مدیتیشن کنید زیرا برای شما امکان ناپذیر است. پس بهترین کار این است که با زمان های کوتاه دو دقیقه ای آغاز کنید و بعد از یک هفته دو دقیقه به آن اضافه کنید. این کار موجب میشود که بتوانید به تدریج زمان های بیشتری را صرف مدیتیشن کنید.

 

روزتان را با مراقبه شروع کنید

مهم ترین اصل برای عادت به مدیتیشن این است که هر روز صبح بعد از بیدار شدن آن را انجام بدهید زیرا ممکن است انجام آن را در طول روز فراموش کنید. بهتر است بر روی موبایل تان یک یادآور یا هشدار تنظیم کنید تا شما را در ساعت مشخصی یادآوری به انجام مدیتیشن کند.

 

مهم نیست چگونه مراقبه می کنید

برخی از افراد تصور میکنند که از همان روز اولی که مدیتیشن را شروع کردند باید همه چیز بر طبق اصول ( زیرانداز مناسب , فضای مناسب و… ) باشد در صورتی که این گونه نیست. شما در ابتدای کار فقط باید آن را انجام دهید. به محیط و فضا اهمیت ندهید.

 

به احساستان توجه کنید

در حین انجام مدیتیشن باید به احساستان به خوبی توجه کنید. هر احساسی که دارید را بپذیرید و با آن نجنگید. به جای جنگیدن با هر احساسی میتوانید با پذیرش آن بهبودی را شروع کنید.

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

نفس ها را بشمارید 

یکی از اصول آرام سازی ذهن در حین انجام مدیتیشن این است که تعداد نفس های خود را بشمارید. توجه به دم و بازدم میتواند موجب افزایش تمرکز و آرام سازی ذهن تان شود.

 

اگر تمرکزتان را از دست دادید… 

از دست دادن تمرکز در حین انجام مدیتیشن اصلا عجیب نیست و بسیار هم طبیعی است. اما مهم این است که به محض اینکه متوجه شدید که ذهن تان به سمت مساله ای منحرف شده سریعا به مسیر برگردید و تلاش کنید تا دوباره تمرکز خود را بازبیابید.

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

احساس تان را دوست داشته باشید 

ممکن است در حین انجام مدیتیشن افکار مختلفی به سمت ذهن شما سرازیر شوند زیرا ذهن نمیتواند حالت سکون را تحمل کند و سریعا آن را با افکار مختلفی پر میکند. هر افکار و احساسی که سمت ما آمد با دیدی دوستان به آن ها نگاه کنید. آن ها مزاحم نیستند!

 

اگر درست انجامش نمیدهید نگران نباشید 

نگران این مساله نباشید که مدیتیشن را درست انجام نمیدهید. فقط از انجام دادن آن خوشحال باشید. واقعیت این است که هیچ راه بی عیب و نقصی برای انجام این ورزش ذهنی وجود ندارد. پس هر طور که انجامش میدهید خوشحال باشید.

 

ذهن خود را خالی نکنید 

برخی از افرادی که به تازگی با مدیتیشن آشنا شده اند تصور میکنند که در حین انجام آن باید ذهن خود را خالی از هر فکر و احساسی کنیم در صورتی که این طور نیست. فقط کافی است که شما تمرکز داشته باشید و از انحراف ذهن خود به سمت مسائل مختلف جلوگیری کنید.

 

همراهی کنید 

بعد از اینکه تمرکز کردن را به خوبی یاد گرفتید از این به بعد مجبور نیستید که جلوی ذهن تان را بگیرید تا به سمت مسائل مختلف نرود. بلکه هم اکنون میتوانید مدتی با آن ها همراهی کنید. سپس دوباره به مسیر برگردید و تمرکزتان را ادامه دهید.

 

با خودتان آشنا شوید 

چگونه میتوان با خود آشنا شد؟ شاید تصور کنید که مسیری سخت را در پیش دارید و هیچ گاه نمیتوانید به خوبی خود را بشناسید . در صورتی که اگر شما به احساسات خود به خوبی توجه کنید میتوانید به شناخت خوبی از خود برسید. چه وقت پریشان میشوید؟ چه وقت احساس خوشحالی وصف ناشدنی را تجربه میکنید؟

 

مهربانی با خود

متاسفانه بسیاری از افراد با همه مهربانند غیر از با خودشان ! موقعی که در حال شناخت خود هستید خودتان را دوست داشته باشید. با دیدی انتقادی خودتان را نقد نکنید بلکه اگر قصد نقد کردن را دارید با دیدی مهربانانه این کار را انجام دهید.

 

بدن خود را اسکن کنید

منظور از اسکن کردن بدن خود چیست؟ منظور این است که از کف پای خود شروع کنید. بر روی آن تمرکز کنید و احساسات منفی را از خود دور کنید. تمرکزتان را کم کم به سمت روی پا و قوزک پا بیاورید و تا این کار را تا فرق سرتان ادامه دهید.

 

به نور و انرژی و صدا توجه کنید 

بعد از اینکه به خوبی یاد گرفتید که بر روی تمرکز و تنفس خود تمرین کنید و آن را به راحتی انجام دادید حالا نوبت به این می رسد که به انرژی و صداهایی که در محیط تان است گوش فرا دهید و بر روی آن ها تمرکز کنید.

 

تعهد داشته باشید 

برخی از افراد چند روز مدیتیشن را انجام میدهند و سپس آن را کنار می گذارند. در حقیقت فقط قصد امتحان کردن آن را دارند. اما شما این گونه نباشید!

 

نیاز به داشتن مکان خاصی نیست 

شما در هر محیطی میتوانید به انجام مدیتیشن بپردازید. اگر به هر دلیلی برنامه زندگی شما دچار تغییر شد میتوانید این کار را در سفر انجام دهید. برخی از افراد مدیتیشن را در محل کار و بر روی صندلی انجام میدهند. البته این نکته ناگفته نماند که انجام مدیتیشن بر روی صندلی برای افرادی که میخواهند به تازگی مدیتیشن را شروع کنند کار جالبی است.

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

استفاده از مربی یا راهنما

اگر برای آموزش مدیتیشن از مربی استفاده کنید بسیار خوب است. زیرا مربی کار را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش میدهد و بعد از اینکه یک مرحله را به خوبی یاد گرفتید به سراغ مرحله بعد می رود.

 

مدیتیشن را با دوستان خود انجام دهید 

اگر مدیتیشن را با دوستان و عزیزان خود انجام دهید به انجام آن متعهدتر میشوید. البته بسیاری از افراد ترجیح میدهند که به تنهایی آن را انجام دهند زیرا تمرکز بیشتری در این حالت دارند.

 

عضویت در گروه ها یا کلاس ها

اگر گروهی را در اطراف خود سراغ دارید که مدیتیشن انجام میدهند را پیدا کنید و به آن ها ملحق شوید. عضویت در گروه های مجازی نیز میتواند به شما کمک کند و اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

نکات مهم برای شروع مدیتیشن

با لبخند تمام کنید 

پس از اینکه مدیتیشن را تمام کردید با لبخند شکرگزاری کنید که توانسته اید این دو دقیقه را با تمرکز و آرامش سپری کنید.

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.2]

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.2]

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نکات مهم برای شروع مدیتیشن

  1. سیدحسین موسوی گفت:

    سلام …عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *