آموزش یوگا, دانستنیها, مقالات

تاثیر یوگا بر فشار خون

تاثیر یوگا بر فشار خون

تحقیقات نشان‌می‌‌دهد که یوگا می‌تواند درد را تسکین، التهاب را کاهش و کیفیت زندگی را بهبود دهد و همین طور تاثیر یوگا بر فشار خون امروز اثبات شده است. یوگا شامل تمرینات منظم فیزیکی، روحی و روانی است که در هند آغازشد. این تمرینات ترکیبی ازحرکات آرام کنترل‌شده، باتوجه به‌تنفس و مراقبه است.در دهه‌های اخیر، تمرینات‌یوگا درسراسرجهان گسترش‌یافته و محققان درپی کشف این موضوع هستند که یوگا چگونه می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها تاثیرمثبت داشته باشد.

 

اثرات یوگا بر فشارخون:

یوگای آینگار(Iyengar) موجب بهبود فشارخون بالا می‌شود.

درسـال۲۰۱۱، مجله علوم‌پزشکی Complementary and Alternative Medicine پژوهشی پیرامون تاثیر یوگای آینگار بر فشارخون بالا منتشرنمود.

در این بررسی، شرکت‌کننده‌ها به‌مقدارکم و خفیف فشارخون داشتند و هیچ درمانی دریافت ننموده‌بودند.

 

محققان این افراد را به دوگروه تقسیم‌ نمودند:

 

گروه اول طی یک‌دورۀ ۱۲هفته‌ای تمرینات یوگای آینگار را انجام‌دادند. این شرکت‌کننده‌ها در زمینه تمرینات‌یوگا کم‌تجربه یا بی‌تجربه بودند. گروه دیگر با تنظیم رژیم‌غذایی، میزان فشارخون‌ خود را کنترل‌نمودند. پژوهشگران پس‌از مقایسۀ نتایج هردوگروه نتیجه گرفتند که «۱۲هفته تمرین آینگار به‌لحاظ بالینی بهبود چشمگیری در فشارخون سیستولیک و دیاستولیکِ ۲۴ساعته داشته‌است».

اصطلاح سیستولیک به فشارخون عروق هنگام ضربان‌قلب و دیاستولیک به فشارخون مابین ضربات اشاره‌می‌کند. برای نمونه، اگر فشارخون شخصی ۱۲۰/۸۰میلی‌مترجیوه (mm Hg) باشد، عدد اول فشار سیستولیک و دومین عدد فشار دیاستولیک است. مهم است بدانیم که بررسی فوق روی ۵۷ شرکت‌کننده انجام‌شد و تایید این یافته‌ها مستلزم تحقیقات بیشتری خواهد بود.

 

تاثیر یوگا و شیوۀ زندگی سالم:

 

درسال۲۰۱۶، محققان نتایج بررسی‌های مربوط‌به فشارخون و اصلاح شیوۀ زندگی(LIMBS) را منتشرنمودند. این فقط یکی‌از تحقیقات تصادفی کنترل‌شده‌است که بررسی می‌کند «آیا یوگا می‌تواند فشارخون بالا را کاهش‌دهد یا خیر».
این بررسی به‌طور ویژه اثر تمرینات هاتایوگا(Hatha) را درمدت ۱۲هفته با رویکرد استاندارد بیشتری مقایسه‌نمود.
محققان به‌طور تصادفی شرکت‌کننده‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم‌نمودند:

 

گروه یوگا:

 

این گروه متشکل‌از ۴۳تن بود. آنها به‌مدت ۱۲هفته، هفته‌ای دوبار۹۰دقیقه، درکلاس‌های‌یوگا شرکت‌نمودند. آنها به‌تدریج انجام تمرینات یوگا را درمنزل نیز آغازنمودند.

 گروه زندگی سالم:

این گروه متشکل‌از ۴۸تن بود. آنها برنامه‌های پیاده‌روی و آموزشی مربوط به ارتقای سلامتی را دنبال‌نمودند که شامل کلاس‌های تغذیه و راهنمایی‌هایی انگیزشی بود.

این شرکت‌کننده‌ها به‌تدریج هفته‌ای ۱۸۰دقیقه پیاده‌روی انجام‌دادند.

 

 

 گروه یوگا و زندگی‌ سالم:

 

این گروه متشکل‌از ۴۶ تن بود. آنها در کلاس‌های یوگا، برنامه‌های پیاده‌روی و آموزش ارتقای‌سلامتی شرکت‌نمودند.تا تاثیر یوگا بر فشار خون را اثبات کنند. اما در خانه تمرین‌های یوگا را انجام‌نمی‌دادند.

محققان به‌این‌نتیجه رسیدند که تمامی این سه‌رویکرد می‌تواند فشارخون درحال‌استراحت را کاهش‌دهد. درهرگروه از شرکت‌کننده‌ها، میزان فشار‌خون طی۱۲‌و‌۲۴هفته درمقایسه با آغاز بررسی پایین‌تر بود.

درمقایسه گروهی‌که فقط تمرینات‌یوگا را انجام‌دادند با گروهی‌که برنامه‌های‌آموزشی و پیاده‌روی را دنبال‌نمودند، در ۱۲هفته، میزان کاهش فشارخون چشمگیرتر بود.

به‌طورکلی، کاهش فشارخون کم بود اما حتی همین کاهش‌کم نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

به‌گفته پژوهشگران اگرفشار سیستولیک تا ۲میلی‌متر جیوه پایین بیاید، خطر مرگ ناشی‌از بیماری‌های‌قلبی تا ۷ درصد و مرگ ناشی‌از سکته تا ۱۰درصد کاهش‌می‌یابد.

 

 

آیا یوگا می‌تواند درمان با دارو را به‌ تاخیر بیاندازد؟

 

درسال۲۰۱۳، انجمن‌قلب‌آمریکا(AHA) طی بیانیه‌ای خواستار تحقیقات بیشتر پیرامون این موضوع شد که آیا معیارهای شیوۀ زندگی مانند یوگا می‌تواند نیاز به درمان‌دارویی در فشارخون بالا را به‌تاخیر اندازد؟

AHA با بررسی برخی‌از آزمایش‌ها این‌گونه نتیجه‌گیری نمود که یوگا می‌تواند به‌میزان نسبتا کمی میزان فشارخون بالا را کاهش‌دهد.

باوجود این،AHA اذعان‌‌نمود که این بررسی‌ها درمقیاس اندک است و هنوز نمی‌توان تمرینات‌یوگا را به‌عنوان درمانی برای فشارخون بالا توصیه‌نمود. همچنین، این سازمان اعلام‌نمود بعید به‌نظر‌می‌رسد که یوگا به‌افراد مبتلا‌به فشارخون بالا آسیب برساند.

 

یوگا، ورزش و کاهش‌نمک:

 

پیاده‌روی‌‌سریع، ورزش مناسبی برای سالم نگهداشتن‌ قلب و تعادل فشارخون به‌شمار می‌رود.

بررسی‌هایی درسال۲۰۰۹، اثرات‌یوگا، ورزش و کاهش‌نمک را در ۱۰۲ شرکت‌کنندۀ مبتلا‌به فشارخون‌ بالا و یا فشارخون نسبتاً بالا بررسی‌نمود.

 

 

این افراد طی یک‌دورۀ ۸ هفته‌ای در یکی‌از فعالیت‌های زیر شرکت‌نمودند:

 

ـ ‌پیاده‌روی‌سریع‌به‌مدت ۵۰ تا ۶۰ ‌دقیقه، ۴روز درهفته.
ـ ‌کاهش میزان مصرف نمک حداقل به‌میزان ۵۰ ‌درصد.
ـ ‌انجام تمرینات‌یوگا به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه حداقل ۵ روز درهفته.

گروه‌چهارم، گروه‌کنترل یا شاهد بودند که هیچ‌گونه تغییری نداشتند. تمامی شرکت‌کننده‌هایی که در شیوۀ‌زندگی‌‌خود تغییراتی ایجاد نموده‌بودند درمقایسه با گروه‌کنترل، کاهش‌میزان فشارخون را تجربه‌کردند.

نتایج نشان‌می‌دهدکه پیاده‌روی‌سریع، کاهش مصرف‌نمک و انجام تمرینات‌یوگا، می‌تواند برای هریک از افراد مبتلا‌به فشارخون بالا مزایایی داشته باشد.

 

فیلم زیر ۱۰ آسانای یوگا که باعث کاهش فشار خون میشود را به طور کامل توضیح میدهد.(زبان انگلیسی)

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.8]

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *