آموزش یوگا, مقالات

آشنایی با سبک هاتا یوگا

آشنایی با سبک هاتا یوگا

 

یوگا یک ورزش بدنی و ذهنی است که موجب افزایش تعادل بدنی و همچنین تمرکز ذهنی میشود. هاتا یوگا  یا یوگای حرکتی یکی از 14 تمرین یوگاست که فرد را به حقیقت واقعی خود می رساند. بعد معنوی فرد را نیرو می بخشد و موجب افزایش آرامش ذهن او خواهد شد. در این مقاله زیبآذین به معرفی کامل هاتا یوگا و نکات جالب در خصوص این ورزش خواهیم پرداخت.

 

هاتا یوگا چیست؟ 

هاتا یوگا , یوگا قدمتی 10 هزار ساله دارد اما متاسفانه در کشوری مانند ایران توجه زیادی به آن نمیشود. در صورتی که این ورزش فواید بسیار زیادی برای سلامت جسم و آرامش ذهن دارد. همانطور که در مقاله ای تحت عنوان ” انواع تمرینات یوگا ” گفتیم ورزش یوگا دارای تمرینات مختلفی است که یکی از سخت ترین آن ها هاتا یوگا می باشد. هاتا یوگا مقدمه کریا یوگاست که برای رسیدن به آن باید زمان زیادی را صرف یادگیری هاتا کنید تا ذهن شما تصفیه شود و آمادگی ورود به تمرین کریا را داشته باشد. ورود به کریا یوگا بدون هیچ تجربه ای امکان پذیر نیست.

 

آشنایی با سبک هاتا یوگا

 

ویژگی های هاتا یوگا 

 

عدم نیاز به کنترل ذهن 

شاید تصور میکنید که در ورزش یوگا از نوع هاتا باید ذهن خود را به سختی کنترل کنید و این مساله را دشوار بدانید. در صورتی که این گونه نیست زیرا در حین انجام یوگا کنترل ذهن به طور ناخودآگاه انجام میشود و به مرور زمان موجب افزایش تمرکز شما نیز خواهد شد.

تجربه کندالینی 

بیداری کندالینی نیاز به تمرین های سخت و طاقت فرسا دارد و بسیاری از افراد به سراغ آن نمی روند زیرا انجام تمرینات آن را خارج از تحمل خود میدانند. اما شما از طریق ورزش هاتا میتوانید به خوبی بیداری کندالینی را تجربه کنید.

مناسب برای تمام افراد جامعه

تمام افراد اعم از خانه دار , کودکان , کهنسالان و حتی گوشه نشینان نیز میتوانند هاتا را انجام دهند و در افزایش کیفیت زندگی خود قدم مهمی را بردارند.

آشنایی با سبک هاتا یوگا

بیدار کردن چاکراها 

انجام ورزش یوگا میتواند انرژی های خفته در درون افراد را بیدار کند و آن ها را به جریان بیندازد. بیدار کردن چاکراها و انرژی های راکد از مهم ترین ویژگی های مثبت یوگا محسوب میشود.

امواج آلفا

یکی دیگر از ویژگی های مثبت یوگا بیدارشدن و به جریان افتادن امواج آلفاست. برتری امواج آلفا موجب افزایش آرامش و احساسات درونی می باشد.

اصول دو مرحله ای یوگا

اصولی در ورزش یوگا وجود دارد که میتوان آن ها را در دو مرحله درک کرد : تولید شهد و معکوس کردن جریان آن . این مساله به چه معنی است؟

شهد در بدن تولید میشود. بر اثر تولید شهد سالخوردگی به تدریج از بین رفته و جوانی احیا خواهد شد. میتوان گفت تولید شهد موجب میشود که ذهن و بدن به حالتی برسند که بتوانند مانند یک شاهد گواه عمل کنند.

آرامش با دم و بازدم 

همانطور که میدانید بسیاری از حرکات یوگا توسط دم و بازدم انجام میشود. انجام صحیح دم و بازدم موجب میشود که از عضلات شکم کمک گرفته شود و در نتیجه آرامش شما را فرا بگیرد.

آشنایی با سبک هاتا یوگا

فواید ورزش هاتا یوگا 

ورزش یوگا مانند تمام ورزش های دیگر دارای فواید بسیاری است :

پیشگیری از پیری زودرس

اگر نگران افزایش سن و ظاهر شدن چین و چروک در صورت تان هستید به شما توصیه میکنیم به سراغ ورزش یوگا بروید. انواع تمرینات یوگا مانند هاتا میتواند جوانی و شادابی را در شما حفظ کند.

افزایش اعتماد به نفس

انجام ورزش هاتا یوگا بعد از مدتی میتواند موجب افزایش اعتماد به نفس در شما شود. نمایان شدن اعتماد به نفس و آرامش در چهره شما از پیامدهای مثبت این ورزش محسوب میشود.

جلوگیری از پوکی استخوان 

ورزش یوگا میتواند به استحکام استخوان و عضلات شما کمک کند. زیرا حرکات کششی و نرمشی و همچنین سعی در حفظ تعادل و توازن می تواند ترمیم و حفظ تراکم استخوان ها را افزایش دهد.

عدم محدودیت سنی

برخی از افراد تصور میکنند که بچه ها یا افراد کهنسال نمیتوانند به ورزش یوگا روی بیاورند. در صورتی که این ورزش که یکی از مهم ترین تمرینات آن هاتا یوگاست هیچ محدودیت سنی ندارد. تمام افراد از 7 سالگی تا 70 سالگی میتوانند برای افزایش سلامتی و حفظ جوانی و همچنین شادابی و اعتماد به نفس به انجام ورزش هاتا یوگا مبادرت کنند.

عدم نیاز به زمان زیاد 

اگر شما شاغل هستید و یا فرزند کوچک دارید و تصور میکنید که نمیتوانید زمان زیادی را صرف ورزش کردن کنید باید به شما بگوییم که حداکثر زمان برای انجام این ورزش تنها 20 دقیقه در روز است. پس تنبلی را کنار بگذارید و از همین امروز شروع کنید.

 

نکته مهم در ورزش هاتا یوگا 

یوگا ورزشی جسمی است و در انجام آن نکات مهمی را باید رعایت کنید تا به جسم و بدن شما آسیبی وارد نشود. در ادامه مقاله به این نکات مهم اشاره میکنیم :

حفظ توازن

در حین انجام حرکات بدنی باید تعادل و توازن خود را حفظ کنید. عدم تعادل موجب خواهد شد که شما در مرور زمان دچار اختلال در ماهیچه و عضلات شوید. زیرا در ورزس یوگا شما از تمام اعضای بدن خود استفاده میکنید و آن ها را به کار میگیرید. شما حتی در تنفس خود نیز باید توازن را ایجاد کنید. دم و بازدم های منظم موجب بهبود عملکرد تنفسی شما خواهد شد.

آشنایی با سبک هاتا یوگا

نکته پایانی 

یوگای هاتا یکی از رایج ترین تمرینات یوگاست و در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران بسیار زیادی دارد.  زیرا در این تمرین حرکات کششی در بدن و تکنیک های تنفسی و همچنین مدیتیشن به طور همزمان استفاده می شود. انجام صحیح این سه بخش موجب میشود که علاوه بر ایجاد تمرکز و مقاومت بدنی , فرد به بعد معنوی خود نزدیک تر شود.

اگر شما هم به دنبال آرامش ذهنی و سلامت جسمی هستید و میخواهید که ورزشی را برای حفظ جوانی برگزینید ورزش یوگا برای شما مناسب ترین گزینه محسوب میشود.

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 4.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *