مقالات, موفقیت

۵ روش قدرتمند برای يادگيری سريعتر هرکاری

در جهان امروز که با سرعت زیادی به پیش میرود و با توچه به وجود مشغله های زیاد فکری و اقتصادی و از طرف دیگر میل سیری نا پذیر آدمی به یادگیری قطعا همه شما باید با تجربه تکراری شروع کردن و ناتمام رها کردن کارها آشنا باشید . آموزش و یادگیری هم همیشه جز این دسته کارهای رها شده بوده مثلا آموزش یک زبان جدید یا آموزش یک ساز موسیقی و … حالا به این نکته فکر کنیم که چه فاکتوری در تمامی این کارها مشترک بوده و هست که باعث نیمه کاره رها شدنشون میشه ؟

بله جواب فقط یک کلمه است اون هم فرسایشی شدن در زمان…

خب این یعنی چی. فرض کنید زبان انگلیسی یا یک ساز موسیقی رو به جای چند سال میتونستید با بهینه سازی آموزش و استفاده درست از زمان در چند ماه یاد بگیرید حالا حساب کنید چند درصد از کارهای نیمه تمام زندگیتون به سر انجام میرسید. البته این  به معنی موفقیت کامل در زندگی نیست ولی پایان دادن به بخشی از این کارهای نا تمام هم به شخصه برای من خیلی لذت بخشه . به همین جهت امروز در زیبآذین پنچ روش برای یادگیری سریعتر در کارها رو براتون مینویسم امیدوارم مورد استفاده تون قرار بگیره پس با ما همراه باشید…

 

1 – متد یادگیری زمان را شکست میدهد

همیشه وقتی صحبت از یادگیری و آموزش میشود متد یا شیوه آموزش حرف اول را میزند . حفظ کردن 100 لغت زبان بدون متد آموزشی مناسب میتونه روزها طول بکشه ولی با یک شیوه مناسب آموزش در چند ساعت میشه این کار رو انجام داد.فرض کنید باید فاصله تهران تا مشهد رو با ماشین طی کنید یک نفر با پیکان این مسیر رو طی میکنه و دیگری با مازراتی مهم نیست رانندگیتون چقدر خوب باشه (استعداد) قطعا کسی که ماشین بهتری سواری زودتر به مقصد میرسه . انتخاب متد مناسب مثل انتخاب ماشین مناسبه و حتی کمبود وقت و استعداد هم میتونه جبران کنه.

2 – قانون 20/80 را رعایت کنید

شاید خیلی  از شما با قانون پارتو آشنا باشید.این یک مفهموم است که توسط یک اقتصاد دان ایتالیای به همین نام Vilfredo Pareto بسط داده شده با این مضمون که همیشه 80 درصد از نتیجه عملی تنها حاصل از 20 درصد آن علت است.برای مثال:

%20 از محصولات یا خدمات شما، 80% از سود شمارا رقم میزنند.
%80 از شکایات مشتریان شما ناشی از 20% علل عمده شکایات، نشأت میگید.
%20 از تلاش و زمان شما، 80% نتایج مورد انتظار شمارا ایجاد مینماید.
%80 علت نزول بهرهوری کسبوکار شما، ناشی از 20% دلایل ایجاد آن است.
%20 کارکنان سازمان شما مسئول 80% از خروجیها و نتایج کار سازمان شما هستند.
%80 ارزش کسبوکار شما حاصل 20% از مراحل کار شما است.
%20 استفده از مت آموزشی مناسب شما رو به 80% موفقیت در یادگیری میرساند.

پس وقتی صحبت از آموزش و یادگیری میشود میبینیم ما وقت زیادی را صرف انتخاب متد یا انتخاب یک متد نا مناسب و اشتباه هدر دادیم.

 

 

3 – آموزش متکی به عمل

امروزه جدید ترین تحقیقات دانشمندان در زمینه یادگیری بر روی عده زیادی از مردم به صورت راندوم حاکی از آن است که

  •     %5    از اونها از طریق آموزش در کلاس یاد میگیرند
  •     %10 از اونها با مطالعه کتاب یاد میگیرند
  •     %20 از اونها از روش های سمعی و بصری یاد میگیرند
  •     %30 از اونها از طیق شبیه سازی یاد میگیرند
  •     %50 از اونها با عضویت در گروه های مباحثه ای یاد میگیرند
  •     %75 از اونها با تمرین کردن یادگرفته هاشون یاد میگیرند
  •     %90 از اونها با تکرار یادگرفته هاشون یاد میگیرند

یادتون بیاد وقتی میخواستید شنا کردن یا دوچرخه سواری یاد بگیرید ایا اون موقع دنبال فیلم های آموزشی یا کتاب و این جور چیزها بودید نه …فقط تجربه کردید و از تجریه هاتون یاد گرفتید. این سریعترین روش آموزشه.

 

4 – داشتن مربی یا انگیزه دهنده

فرقی نمیکه در یک رشته ورزشی ,یک ساز موسیقی ,  یا تجارت همه و همه نیاز مند یک مشاور , دوست یا انگیزه دهنده هستند. نقل قولی از یکی از افراد موفق در دنیا اقتصاد میگه:

  •     وقت کم میارید (پس اون کار رو رها میکنید)
  •     پولتون تموم میشه (پس اون کار رو رها میکنید)
  •     میترسید (پس اون کار رو رها میکنید)
  •     جدی نمیگیرید (پس اون کار رو رها میکنید)
  •     علاقتون رو از دست میدید (پس اون کار رو رها میکنید)

با نگاهی اجمالی به موارد بالا میشه دید که تنها با با داشتن یه مربی یا مشاور یا معتمد خیر خواه هیج کدوم از این مشکلات برامون پیش نمیاد…

 

 5 – پشتکار به جای نتیجه گرایی

این اشتباه بزرگیست که بعضی ها به جای توجه و تمرکز به مسیر آموزش صرفا دنبال نتیجه و یادگیری سریع هستند. برای مثال برای یک نویسنده نوشتن یک داستان 500 کلمه ای در روز یک شیوه یادگیری ایست فارغ از خوبی یا بدی داستان, یا یک ورزشکار در روز ساعت ها فقط صرف تمرین میکند بدون اندیشیدن به نتیجه و مسابقه…

 

دانستن این نکات کوچک شاید کمک خیلی بزرگی به شما نکنه یا مسیر زندگیتون رو عوض نکنه ولی حداقل یک دیدگاه جدید و نگرشی نو در اختیارتون میذاره که شاید بتونه در آینده برای دست یافتن به موفقیت و کامیابی از اون استفاده کنید.اگر از این مقاله زیبآذین لذت بردید و براتون مفید بود با دوستانتون هم به اشتراک بگذارید تا در این تجربه شریک شوند.

 

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *