روانشناسی, مقالات

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟ امروزه یکی از معضلات خانواده ها کودکانی هستند که لجبازی میکنند. لجبازی در کودکان به دلایل مختلفی اتفاق میافتد. یکی از مهم ترین دلایل لجبازی در کودکان تک فرزندی و فرزندسالاری در خانواده است که باعث بروز این مساله میشود. رفتار اشتباه والدین نیز در این امر دخیل است. در این مقاله به روش های مختلف روبرو شدن با لجبازی کودکان خواهیم پرداخت.

 

 

لجبازی در کودکان و نحوه رفتار والدین 

یکی از اشتباه ترین رفتارهایی که والدین میتوانند مرتکب شوند این است که به مقابله به مثل با کودک بر آیند. این کار لجبازی در کودکان را تشدید میکند و نه تنها باعث حل مشکل نمیشود بلکه توان و انرژی شما را نیز تحلیل میبرد. درمان لجبازی در کودکان با روش هایی قابل انجام است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

از جملات منفی استفاده نکنید

اگر فرزند شما درخواستی از شما دارد در جواب ( نه ) نگویید بلکه جمله را به شکل مثبت بیان کنید. به طور مثال اگر فرزند شما می گوید : ” من میتوانم حالا بازی کنم؟” شما نباید صریحا و سریعا بگویید : “نه” بلکه میتوانید از این جمله استفاده کنید : ” بعد از نوشتن تکالیف مدرسه میتوانی بازی کنی.”

بیان این جملات باعث میشود که کودک شما در برابر شما مقاومت نکند و به راحتی تسلیم سخن شما شود. به همین سادگی یکی از راه های درمان لجبازی در کودکان را فرا گرفتیم. به سراغ راه حل بعدی برویم.

 

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

برای کودک خود حق انتخاب ایجاد کنید

یکی از دلایل لجبازی در کودکان این است که کودک احساس میکند اوضاع و شرایط بر او تحمیل شده و هیچ کنترلی بر آن ندارد. شما برای رفع این مساله میتوانید دو حق انتخاب در اختیار کودک قرار دهید. این دو حق انتخاب باید طوری باشند که بر طبق خواسته شما و به صلاح کودک باشند تا کودک احساس کند که کنترل اوضاع در دست اوست. با این روش احتمال لجبازی در کودک به شدت کاهش می یابد.

 

انتقال احساس به کودک

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟ اگر کودکتان در شرایط سختی قرار گرفته است میتوانید احساس دلسوزی خود را به او منتقل کنید. به طور مثال اگر در بازی کردن یا انجام تکالیف خود به سختی دچار شده است به او بگویید: ” میدانم که در حال انجام کار سختی هستی و من تو را درک میکنم و میخواهم به تو کمک کنم.” با بیان این جملات میتوانید میزان لجبازی در کودکتان را به شدت کاهش دهید. زیرا او متوجه میشود که والدینش با او همراه هستند.

 

آنچه را که میخواهید به او بگویید

آنچه را که میخواهید کودک تان انجام دهد را به او بگویید. به طور مثال اگر از او درخواست انجام کاری را کردید و از او ” نه ” شنیدید به او بگویید که من دوست دارم تو بگویی : ” بله بله بله ” . این بله ها را با لحنی زیبا و آهنگین به او بگویید تا او تشویق به تکرار آن شود و در نهایت شما بله را از کودک بشنوید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر با کودک همراه باشید و او را هیچ وقت تحت فشار نگذارید او بهتر و بیشتر با شما همراهی میکند.

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

گاهی اوقات به او دستور بدهید

یکی از روش های مقابله با لجبازی کودکان این است که به او دستوری بدهید که موظف به انجام آن در مدت مشخص شود. به طور مثال به او بگویید : ” الان وقت تمیز کردن اتاقت است. تا یک ساعت دیگر باید اتاقت تمیز و مرتب باشد.” در این حالت برای کودک زمان تعیین کرده اید و کودک به طور ناخودآگاه آن کار را انجام میدهد.

 

قانون وضع کنید

همیشه برای یک سری از موارد در خانه خود قانون وضع کنید. مانند برنامه استحمام , ساعت خواب, ساعت بازی و تماشای تلویزیون. به طور مثال تماشای تلویزیون را از ساعت 10 شب به بعد ممنوع کنید و آن ساعت را ساعت خواب اعلام کنید. در برابر مخالفت کودک برای خوابیدن کوتاه نیایید و بر قانون خود پافشاری کنید.

 

به کودک تان جایزه بدهید

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟ حتما میدانید که کودکان عاشق هدیه و جایزه هستند. پس از همین طریق میتوانید لجبازی در کودکان را کاهش دهید. به طور مثال به او بگویید : ”  اگر به حرف من گوش کردی برای تو یک ….. میخرم. ” و نام اسباب بازی و یا وسیله مورد علاقه اش را به او بگویید. روش دیگری که وجود دارد این است که به او بگویید: ”  هر دفعه که با اولین بار به حرف من گوش دادی برای تو غذای مورد علاقه ات را میپزم.”

کودکان عاشق خوراکی هستند. میتوانید با تشویق آن ها به درست کردن غذای مورد علاقه شان آن ها را مجاب به حرف گوش کردن کنید.

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

از لجبازی در کودکان جلوگیری کنید

گاهی اوقات عوامل محیطی در تشدید لجبازی کودک موثر هستند .والدین هوشمند والدینی هستند که این عوامل را شناسایی میکنند و آن ها را از کودک دور میکنند. زیرا میدانند که پیشگیری از بروز لجبازی بسیار بهتر از مقابله با آن و درمان آن است. زیرا مقابله با لجبازی در کودکان علاوه بر تحلیل بردن انرژی والدین باعث عصبی تر شدن و لجباز تر شدن کودک میشود و معمولا نتیجه عکس به همراه دارد.

 

عوامل لجبازی در کودکان چیست؟

بر طبق تحقیقات انجام گرفته کودکانی که شرایط زیر را داشته اند بیشتر سایر کودکان لجباز شده اند.

کودکانی که از وجود نعمت پدر و مادر محروم اند و توسط افراد دیگری از خانواده رشد کرده اند و یا به دست بهزیستی و پرروشگاه ها سپرده شده اند.

کودکانی که بد سرپرست هستند و پدر و مادر صالحی نداشته اند.

پدر و مادرانی که به دلیل بی حوصلگی هر چه که فرزند خواسته در اختیارش قرار داده اند تا خود را درگیر تربیت صحیح او نکنند.

پدر و مادرانی که دانش صحیح فرزند پروری نداشته اند و به مقابله با لجبازی با کودکان بر آمده اند. این گونه از پدر و مادر ها باید به دنبال دانش صحیح تربیت فرزند بروند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

 

لجبازی در کودکان | کلام آخر ! 

چگونه با کودک لجباز کنار بیاییم؟

والدینی در تربیت فرزند خود موفق هستند که میدانند با فرزند خود چگونه رفتار کنند. رفتار به هنگام و واکنش مناسب باعث اصلاح تربیت فرزند میشود و موجب میشود که این تربیت صحیح تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

 

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *