آموزش یوگا, مقالات

سیکلیک یوگا چیست؟

سیکلیک یوگا چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]شاید واژه سیکلیک یوگا یا Cyclic Yoga به گوشتان خورده باشد و این سوال برایتان به وجود آمده باشد که سیکلیک یوگا چیست؟ هر سیکل شامل چندین آسانا و حرکات تسهیل کننده است. در هر سیکل به توالی اجرای آساناها با روش خاص، توجه ویژه ای می شود.

 

چینش حرکات با در نظر گرفتن درجه دشواری و نیز میزان آماده سازی بدن برای حرکات بعد با دقت طراحی شده است، به گونه ای كه می توان آنها را مانند پله های بالارونده تجسم کرد. ترتیب و توالی اجرای آساناها در هر سیکل به گونه‌ای طراحی شده است که آساناهای هر گروه سودمندی‌ها و آثار درمانی یکدیگر را تقویت میکنند.

 

در یک سیکل، اجرای هر آسانا با ویژگی‌های خاص خود زمینه‌ را برای رفتن به آسانای بعدی با سهولت و راحتی بیشتر فراهم می آورد. ازاین رو هنگام اجرای یک سیکل، هنرآموزان بر پایه انقباض و کشش عضلانی مورد نظر، زنجیره‌ای از آساناهای معین را یکی پس از دیگری انجام می دهند.

 

در ادامه در پاسخ به سوال سیکلیک یوگا چیست؟ باید گفت که در سبک سیکلیک یوگا زمان اجرای سیکل اهمیت ویژه ای دارد. اگر بخواهید سطح کلی انرژی بدن را افزایش دهید، یا برعكس بخواهید میزان انرژی جسمی را کاهش دهید تا بدن آرام تر شود، لازم است زمان های متفاوتی از روز را برای تمرین خود انتخاب کنید.

سیکلیک یوگا چیست؟

اگر صبح زود پس از برخاستن از بستر تمرین می کنید، بهتر است برای گرم کردن بدن با چند حرکت خوابیده شروع کنید و به تدریج به حرکات ایستاده که به فعالیت بیشتری نیاز دارند، روی آورید (مانند سیکل انرژی زا). با این کار جلسه تمرین را با انرژی بیشتری تجربه خواهید کرد.

 

اما اگر شب تمرین می کنید، بهتر است در آغاز تمرین چند حرکت ایستاده یا نشسته انجام دهید. این کار برای آرام و آماده کردن بدن به منظور رفتن به رختخواب بسیار سودمند است مانند سیکل کاهش اضطراب یا کاهش استرس

 

سیکلیک یوگا چیست؟- فصول گوناگون سال بر تمرین آساناها تأثیر می گذارند. توجه به این اصل باعث می شود که ما بتوانیم بدن خود را با نیروهای طبیعت همسو کنیم. آنچه در طبیعت روی می دهد، در بدن انسان نیز بازتاب دارد.

 

در روزهای سرد و تاریک فصل زمستان، کاربرد سیکل‌هایی که حرکات خم به عقب یا ایستاده و نیز آساناهای معکوس در آن گنجانده شده، به افزایش انرژی بدن و پیشگیری از بروز افسردگی کمک می کند (مانند سیکل بهوجانگاسانا). از سوی دیگر در تابستان‌های گرم که روزهای طولانی دارد، می توان با بهره گیری بیشتر از سیکل‌های دربردارنده حرکات خم به جلو (مانند سیکل آرامش) به برقراری تعادل دما و خنک ماندن بدن کمک كرد.

 

برای دستیابی به نتایج بهتر، توصیه می شود سیکل‌ها را یک روز در میان انجام دهید. در شیوه سیکلیک برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکل یا آسیب‌های احتمالی تمهیداتی اندیشیده شده است. اجرای آساناها به سبک سیکلیک موجب افزایش تدریجی عمق انقباض‌ها و کشش‌های عضلانی از لایه های سطحی به لایه های عمقی‌تر بدن می شود.

 

طراحی و تنظیم حرکات تسهیل کننده در بین آساناهای اصلی از موارد مهم و قابل توجه در طراحی سیکل‌ها‌ است. وجود این حرکات موجب تسهیل در اجرا، تقویت سودمندیها و نیز پیشگیری از آسیب های احتمالی هر آسانا می‌شود. به عبارت دیگر، وجود حرکات تسهیل کننده در لابه لای حرکات اصلی یوگا، همانند سوپاپ اطمینان عمل می کند.

سیکلیک یوگا چیست؟

بدیهی است که به خاطر داشتن تمام ویژگیها، سودمندیها و محدودیتهای هر آسانا بسیار دشوار است و ضعف در تسلط بر این جنبه ها عامل بسیاری از موارد اشتباه در اجرا آساناها در افراد با شرایط بدنی خاص خواهد بود. علاوه بر این سهل انگاری در اجرای حرکات تسهیل کننده پیش از رفتن به حرکت اصلی، در کوتاه مدت یا پس از گذشت زمان طولانی آثار زیانباری بر جای خواهد گذاشت. در سبک سیکلیک یوگا برای جلوگیری از این پدیده تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

هنگام یادگیری آساناهای یوگا، فرد با حرکات متعددی آشنا می شود و گاه همین امر علت سردرگمی وی در انجام دادن تمرین های روزانه است. با آموختن شیوه سیکلیک یوگا هنرآموزان به آسانی ترتیب اجرای آساناهای هر سیکل را به خاطر می آورند و هیچگاه حرکات آماده سازی را فراموش نخواهند کرد.

 

هر یک از سیکل ها بر بخش ویژه ای از بدن اثر می گذارند. بنابراین با اجرای همه سیکل ها هیچیک از قسمتهای بدن از آثار سودمند آساناها بی نصیب نخواهد ماند. اجرای آساناهای یوگا با بهره گیری از شیوه سیکلیک در مدت کوتاهی باعث افزایش انعطاف‌ پذیری بدن و کاهش تنشهای جسمی و روانی می شود.

 

رفع خستگی و گرفتگی عضلانی، کاهش میزان اسید معده و تقویت کارکرد دستگاه ایمنی بدن از جمله تأثیرات مهم روش سیکلیک یوگا است. با توجه به زندگی پر مشغله امروزی با اجرای روزانه سیکل ها می توان با صرف کمترین زمان برای اجرای تمرین های یوگا، بیشترین سودمندی را از آن خود كرد.امیدواریم در این مطلب زیبآذین به پاسخ سوال سیکلیک یوگا چیست؟ آشنا شده باشید.

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.8]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][latest_posts_carousel title=”مطالب مرتبط با یوگا” post_num=”10″ category=”84″][/vc_column][/vc_row]

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *